داستان زندگی مولانا با عنوان “مست عشق” در ترکیه ساخته می شود

فیلم مست عشق به کارگردانی حسن فتحی و با بازیگرانی چون شهاب حسینی و پارسا پیروزفر در ترکیه درحال فیلم برداری است. برای اطلاع از جزئیات همراه من باشید.

فیلم «مست عشق» فیلمی تاریخی به کارگردانی حسن فتحی و محصول مشترک ایران و ترکیه است. این فیلم هم اکنون در ترکیه در حال فیلمبرداری بوده و از همین حالا طرفداران زیادی پیدا کرده است. مست عشق برشی از زندگی مولوی و شمس تبریزی است. در ادامه مروری بر داستان، بازیگران، تاریخ اکران و حواشی جنجالی فیلم مست عشق خواهیم داشت. با ما همراه باشید تا به سوالاتی چون “فیلم مست عشق کی اکران میشود” پاسخ دهیم.

داستان فیلم مست عشق

فیلم سینمایی مست عشق قسمتی از زندگی مولوی و شمس تبریزی را به تصویر می‌کشد. جلال‌الدین محمد بلخی معروف به مولانا، مولوی و رومی، یکی از مشهورترین شاعران ایرانی است. این شاعر که زبان مادری‌اش پارسی بوده و اکثر شعرهایش هم به همین زبان هستند، در قونیه زندگی می‌کرده است. مولوی نه تنها بر ادبیات ایران بلکه بر ادبیات جهان تاثیر زیادی گذاشته است. آثار او بیشتر به زبان فارسی سروده شده‌اند اما در اشعارش از زبان ترکی، عربی و یونانی هم استفاده کرده است. ترجمه آثار او در ترکیه، آذربایجان، ایالات متحده و جنوب آسیا طرفداران زیادی دارد.

زمانی که مولانا حدودا 38 ساله بود با شمس تبریزی ملاقات کرد و شیفته او شد. مولانا از آن زمان طبعش در شعر و شاعری شکوفا شد و به سرودن اشعار پرشور عرفانی روی آورد. کسی نمی‌داند شمس تبریزی به مولانا چه گفت و چه آموخت که این گونه دگرگونش کرد. مریدان مولانا به شمس حسادت می‌کردند و به همین دلیل او در نهایت قونیه را ترک کرد.

بازیگران فیلم مست عشق

  • بازیگران ایرانی

پارسا پیروزفر در نقش مولانا و شهاب حسینی در نقش شمس تبریزی از جمله بازیگران فیلم مست عشق حسن فتحی و ایفاگر نقش‌های اصلی این فیلم هستند. قطعا حضور این دو بازیگر خوب سینمای ایران در مقابل یکدیگر درخشان و جالب خواهد بود. در فیلم مست عشق شهاب حسینی نقش شمس تبریزی و پارسا پیروزفر نقش مولانا را بر عهده دارد.

شهاب حسینی و پارسا پیروزفر در مست عشق
شهاب حسینی و پارسا پیروزفر در مست عشق

از دیگر بازیگران فیلم مست عشق می‌توان به حسام منظور بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون اشاره کرد. منظور نقش حسام‌الدین چلبی، عارف و ارباب طریقت را بازی می‌کند. حسام منظور اصالتا اهل ارومیه است و بعد از بازی در سریال تلویزیونی «بانوی عمارت» به عنوان بازیگر مورد توجه همگان قرار گرفت.

حسام منظور در نقش حسام الدین چلبی در فیلم مست عشق مولانا
حسام منظور در نقش حسام الدین چلبی در فیلم مست عشق مولانا
  • بازیگران ترکیه‌ ای
هانده ارچل (Hande Erçel)  در مست عشق
هانده ارچل (Hande Erçel) در مست عشق

هانده ارچل (Hande Erçel) بازیگر و مدل ترکیه‌ای نقش کیمیا خاتون دختر مولوی را ایفا خواهد کرد. شهرت این بازیگر بیشتر به خاطر بازی در سریال‌های تلویزیونی «عشق حرف حالیش نمی‌شه» (Aşk Laftan Anlamaz) و «دختران آفتاب» (Güneşin Kızları) است. ارچل در کنار پدربزرگ و مادربزرگش بزرگ شده است و یک خواهر به نام غمزه دارد.

Burak Tozkoparan
Burak Tozkoparan

بازیگر دیگر فیلم مست عشق بوراک توزکوپاران (Burak Tozkoparan) است که نقش سلطان ولد را ایفا می‌کند. این بازیگر اهل ترکیه فعالیت خود را از سال 2011 آغاز کرده و به علت بازی در سریال «گوزل» (Paramparça) در نقش اوزان معروف شده است. سلطان ولد فرزند ارشد مولانا و جانشین و خلیفه او در طریقه مولویه بود.

بوران کوزوم در نقش علاءالدین
بوران کوزوم در نقش علاءالدین

بوران کوزوم نقش علاءالدین را بازی می‌کند. او پیش از این در سریال‌های «وطنم تویی» (Vatanım Sensin)، «ماه پیکر» (Muhteşem Yüzyıl: Kösem) و «تپه شاهین» (Şahin Tepesi) بازی کرده است.

سلما ارگچ (Selma Ergeç) بازیگر ترک در مست عشق
سلما ارگچ (Selma Ergeç) بازیگر ترک در مست عشق

سلما ارگچ (Selma Ergeç) بازیگر، مدل، طراح و دکتر آلمانی-ترکیه‌ای در فیلم مست عشق نقش همسر مولانا، کرا خاتون، را بازی می‌کند. سلما ارگچ در سریال‌های «حریم سلطان» (Muhteşem Yüzyıl) و «عاصی» (Asi) هم بازی کرده است.

بنسو سورال (Bensu Soral)
بنسو سورال (Bensu Soral)

همچنین بنسو سورال (Bensu Soral) در نقش مریم بازی خواهی کرد. معروف‌ترین نقش این بازیگر ترکیه‌ای بازی او در سریال «نفوذی» (İçerde) است. او در سریال نفوذی هم‌بازی چاعاتای اولوسوی (Çağatay Ulusoy) بود.

ابراهیم چلیکول (İbrahim Çelikkol)
ابراهیم چلیکول (İbrahim Çelikkol)

به علاوه ابراهیم چلیکول (İbrahim Çelikkol) هم در فیلم مست عشق حضور خواهد داشت. اما هنوز نقش او مشخص نشده است. این بازیگر ترکیه‌ای قبلا بازیکن بسکتبال و مدل بوده است. خانواده مادری او اصالتا اهل یونان هستند و خانواده پدری او ریشه‌های عرب دارند. یکی از سریال‌های معروف این بازیگر سریال «عشق سیاه و سفید» (Siyah Beyaz Aşk) است که در کنار بیرجه آکالای (Birce Akalay) بازی می‌کند.

تاریخ اکران فیلم سینمایی مست عشق

حسن فتحی کارگردان مست عشق
حسن فتحی کارگردان مست عشق

فیلم سینمایی مست عشق هم اکنون در مراحل فیلمبرداری است و هنوز تاریخ اکران آن مشخص نشده است. در حال حاضر فیلمبرداری فیلم مست عشق در استانبول کشور ترکیه ادامه دارد.

آخرین اخبار و حواشی فیلم مست عشق

پشت صحنه مشت عشق
پشت صحنه مشت عشق

به تازگی روزنامه هفت صبح با انتشار مطلبی در مورد فیلم مست عشق و بررسی سیر داستانی آن از چند منظر مختلف، جزئیات جدیدی از داستان این فیلم را فاش کرد. به گفته این روزنامه، فیلم مست عشق به طور همزمان چند تم اصلی دارد که هرکدام به نوبه خود سهم مهمی در جذابیت و روانی داستان ایفا می‌کنند.

نخست، زمینه معماگونه این داستان است. داستان فیلم با گم شدن شمس آغاز می‌شود. به درخواست مولانا از سلطان عزالدین کیکاوس،ماموری به نام اسکندر بیگ وظیفه پیدا کردن شمس را بر عهده می‌گیرد. در مراحل پرس‌وجو و تحقیقات اسکندر بیگ، مشاهده می‌کنیم که پسر کوچک مولانا یعنی  علاء‌الدین محمد به علت خصومتی که با شمس داشته است، یکی از مظنونین اصلی این ماجراست. این زمینه معماگونه در تمام طول داستان به صورت یکنواخت ادامه دارد و به مرور به سوال‌های ایجاد شده در ذهن مخاطب پاسخ می‌دهد.

عکس بازیگران فیلم مست عشق
عکس بازیگران فیلم مست عشق

دومین تم این فیلم، تم عاشقانه آن و روایت چند داستان عاشقانه و ارتباط آنان با یکدیگر است.شاید بتوان ماجرای عشق و دلدادگی فرزند مولانا به دختری به نام کیمیا خاتون و در پی آن ازدواج کیمیا با شمس و سپس عشق مریم و اسکندر را مهم‌ترین روابط عاشقانه در داستان این فیلم دانست. با نگاهی ساده به کارنامه کاری حسن فتحی می‌توان دریافت که این کارگردان در زمینه نمایش روابط عاشقانه در آثارش حرفی برای گفتن داشته و در این زمینه بسیار توانا است.آخرین زمینه روایی این فیلم نیز به تاریخ تعلق می‌گیرد. تمام اتفاقات این داستان در بستری از تاریخ روی داده‌اند بنابراین طبق انتظارات،در مست عشق به این موضوع نیز پرداخته شده است. از جمله این پرداختن‌ها می‌توان به ماجرای حمله مغول‌ها به ایران اشاره کرد در چند سکانس از این فیلم به آن اشاره شده است.

خواننده مست عشق

خواننده فیلم مست عشق
خواننده فیلم مست عشق

همزمان با آغاز فیلمبرداری فیلم مست عشق، همایون شجریان و سهراب پورناظری نیز به این پروژه پیوستند. آهنگساز مست عشق سهراب پورناظری است و همایون شجریان بخش‌های آوازی را اجرا خواهد کرد. همچنین نوازندگان برجسته ترکیه و چند کشور منطقه با هنرمندان ایرانی همکاری خواهند داشت و ضبط موسیقی نیز در کشور ترکیه انجام خواهد شد.

کلام آخر

با توجه به موضوع جذاب، عوامل حرفه ای و همچنین بازیگران درجه یک انتخاب شده برای فیلم مست عشق انتظارات از آن بسیار بالا رفته است. باید منتظر باشیم و ببینیم حسن فتحی و تیم بازیگران در این فیلم تاریخی انتظارات را چگونه برآورده خواهند کرد. نظر شما درباره این فیلم چیست؟ شما نیز منتظر اکران آن هستید؟ نظرات خود را در پایین با من و همراهان صفحه در میان بگذارید.

منبع: ویکی پدیا

نویسنده مطلب: Sara Kamali

منبع مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.